Existuje niekoľko spôsobov na určenie veľkosti bicykla. Hneď na začiatku treba vylúčiť výber bicykla podľa výšky postavy. Každý výrobca ponúka viac veľkostí z jedného modelu.

Toto kritérium môže byť len ako pomocné. Naše skúsenosti, či už ako pretekárske, trénerske a obchodnícke nám hovoria , že výber veľkosti bicykla je najspoľahlivejší , keď sa určí podľa dĺžky nôh, pretože aj napr.175 cm vysoký zákazník môže mať veľkosť nôh ako Sklenaříkova ,a potom bude potrebovať bicykel vyšší o jednu alebo až dve velkosti, a naopak zákazník vysoký napr. 190 cm môže mať krátke nohy a v konečnom dôsledku bude potrebovať menší bicykel ako zákazník, vysoký 175 cm s nohami ako Sklenaříkova.

Naše doporučenie je postaviť sa na bicykel cez rám, ako na obrázku nižšie a teraz sa riadiť vzdialenosťou od hornej rámovej trubky bicykla ku rozkroku a to takto:

Než sa rozhodnete k nákupu bicykla, je treba si ujasniť niektoré kritéria. Hlavnú úlohu pri voľbe typu bicykla hrá vždy terén, v ktorom sa budete prevažne pohybovať. Z tohto pohľadu neexistuje 100% univerzálny bicykel. Každý bicykel je vhodný pre určitý typ terénu a je nutné všetko starostlivo zvažovať.
Zvolený typ bicykla aj jeho kvalita a cena by mali byť vždy odrazom predpokladaných ročných najazdených kilometrov, štýl jazdy a prevažujúci terén.

Pri výbere sledujeme:

  • typ bicykla (horský, crossový, trekingový, …)
  • veľkosť rámu voči výške postavy
  • celkový pomer cena / kvalita
  • materiál rámu a kvalitu použitých komponentov

Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne zhoršiť Váš celkový jazdný komfort a v dlhodobejšom horizonte spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov horných a dolných končatín aj iných častí tela.

Aký bicykel zvoliť – typ bicykla?

  • Časté jazdy v teréne

V takom prípade je pre Vás ideálnou voľbou horský bicykel (MTB). Je vybavený širšími plášťami s hrubým vzorom, tým dobre sedí aj na klzkom povrchu a zvláda nerovnosti.
Horské bicykle možno rozdeliť na bicykle s pevným rámom a celoodpružené, ktoré majú odpruženú prednú vidlicu aj rám, čo umožňuje frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu a tým zvládnuť náročnejší zjazd. Niektoré typy celoopružených bicyklov majú možnosť uzamknutia predného aj zadného pruženia, čo ocenia cyklisti, ktorí chcú využívať bicykel ako pri zjazdoch a maratónoch, tak jazdiť v menej náročnom teréne.

  • Pre bežné rekreačné jazdenie a jazdu v meste

V týchto prípadoch Vám bude stačiť mestský bicykel, ktorý je určený pre jazdu na rovinatom a pevnom teréne. Druhou možnosťou pre rekreačné jazdenie môžu byť trekingové bicykle, ktoré sú vybavené niektorými doplnkami ako sú blatníky, svetlá, zvonček alebo nosič.

  • Pre pravidelné jazdy dlhších vzdialeností po ceste

Cestný bicykel je pre Vás tou správnou voľbou. Konštrukcia bicykla je zameraná na aerodynamický športový posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos síl. Bicykel dopĺňajú len najnutnejšími komponentami a jeho radiaci systém je zameraný na rýchlosť, preto aj ich váha je najnižšia zo všetkých typov bicyklov.

  • Kombinácia jazdy v teréne, v meste a po ceste

V takom prípade môžete zvoliť kompromis v podaní crossového či trekingového bicykla. Crossový bicykel spája výhody cestného a horského bicykla. Jazdec má vzpriamenejší (turistický) posed, väčšie 28! kolesá a univerzálny dezén plášťov, ktorý umožňuje rýchlejšiu jazdu po asfaltových cestách. Pokiaľ chcete jazdiť aj v menej náročnom teréne, tak je pre Vás tento bicykel optimálny.

  • Ostatné špeciálne bicykle

Skládacie bicykleelektrobicykleBMXdetské bicykle.

Aký vybrať rozmer (priemer) kolesa?

Najdôležitejšími prvkami pre výber správneho typu a rozmeru kolies je váš jazdný štýl, technika jazdy, prostredia alebo terén v ktorom jazdíte a tiež výška postavy. V úvode ešte spomeňme, že neexistuje jediná, univerzálna správna veľkosť – všetky majú svoje výhody aj nevýhody. Pri krosových a trekingových bicykloch nie je možnosť voľby, tieto kolesá majú 28″ rozmer, avšak pri horských bicykloch sa stretávame s rozmermi 26″27,5″ a 29″. Tiež pri mestských bicykloch sa môžete stretnúť s dvoma rozmermi, a to 26″ a 28″. Pri detských bicykloch potom rozhoduje predovšetkým výška dieťaťa.

Výhody väčších kolies:

  • vďaka väčšiemu priemeru kolies sa lepšie valí cez kamene a korene
  • na jedno šliapnutie prejde dlhšiu vzdialenosť, bicykel je rýchlejší
  • väčší objem plášťov poskytuje väčšie pohodlie
  • vzhľadom k stredu kolesa je nižšie položené ťažisko, čo poskytuje väčšiu stabilitu
  • väčšia stopa (plocha, ktorou sa plášť dotýka zeme) kolesa znamená lepšiu priľnavosť

Výhody menších kolies:

  • menšie kolesá znamenajú nižšiu váhu – je potreba menšej energie na rozbehnutie, akcelerácia je lepšia
  • lepšia manévrovateľnosť na úzkych a točivých chodníkoch alebo v hustej doprave
  • vhodnejšie pre jazdcov menších ako 165 cm z hľadiska optimálnej geometrie rámu
  • jazda je pocitovo hravejšia, živšia a zábavnejšia

Materiály rámu:

K výrobe rámov sa používa hliník, horčík, scandium, karbón, oceľ a zriedka aj titán. V nasledujúcej tabuľke sa vám pokúsime vysvetliť vlastnosti jednotlivých materiálov:

Hliník – výhodou rámov z hliníkových zliatin je väčšinou nízka hmotnosť a bočná tuhosť rámu. Nevýhodou je potom nízka alebo žiadna pružnosť a vyššia cena ako u ocele. Výrazným prvkom napomáhajúcim vlastnostiam hliníkových rámov je profilácia (tvarovanie) trubiek. Hliníkové rámy nesú označenie alu (prípadne s označením typu – 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atď … Cena a váha týchto rámov je odlišná v závislosti od použitia rôznych druhov hliníkových zliatin a technológií.

Karbon – vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich spekaním pri tlaku a vysatím vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach kde ho je alebo naopak nie je potreba. Tým sa docieľuje vysokej pevnosti a pritom extrémnej ľahkosti konštrukcie. Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa tieto rámy stali momentálne najlepším materiálom pre rámy bicyklov.

Oceľ (Hi-Ten) – výhodou oceľových rámov je ich pružnosť a nízka cena. Nevýhodou je ich vyššia hmotnosť. Pre odstránenie týchto nevýhod sa často používajú zliatiny ocele ako napr. Cr-Mo (zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu) alebo zliatiny napr. Columbus. Vďaka tvrdosti zliatiny je možné použiť tenšie steny trubiek a rám je preto ľahší. S kvalitou týchto zliatin potom samozrejme rastie aj ich cena. Oceľ sa v súčasnej dobe najčastejšie používa pre výrobu rámov BMX bicyklov, ktoré majú maximálne nároky na výdrž a odolnosť proti nárazu / pádu.

Jednotlivé výhody materiálu rámov:

Hliník Karbon Oceľ (Hi-Ten)
 + nízká hmotnosť  + pevnosť  + tuhosť
 + tuhosť  + extrémna ľahkosť  + pružnosť
 + dobré spracovanie

kolo

Ako zvoliť správnu veľkosť rámu?

Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa udáva spravidla v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo konštrukcie rámov. Pre presnejšie určenie veľkosti rámu bicykla odporúčame brať do úvahy aj tabuľku určujúcu veľkosť rámov podľa dĺžky dolných končatín. Crossové (trekingové) bicykle môžu mať rám o 1 až 2 palce väčšie.

Určenie veľkosti rámu podľa výšky postavy (dospelí):

Výška postavy Horské bicykle (palce) Crossové bicykle (palce) Cestné bicykle (cm)
 150 – 155 cm  15″ – 16″  16″  50 – 52
 155 – 160 cm  16″  16″  52
 160 – 165 cm  16″ – 17″  17″  52
 165 – 170 cm  17″ – 18″  17″ – 18″  52 – 54
 170 – 175 cm  18″ – 19″  18″ – 19″  54 – 56
 175 – 180 cm  19″ – 20″  19″ – 20″  56 – 58
 180 – 185 cm  20″ – 21″  20″ – 21″  58 – 60
 185 – 190 cm  21″ – 22″  21″ – 22″  60
 190 – 195 cm  22″ – 23″  22″ – 23″  62
 195 a víc  23″ a víc  24″  62 – 64


Určenie veľkosti bicykla podľa veku a výšky dieťaťa:

Priemer kolies Vek dieťaťa Výška postavy v cm
 12″  2 – 4    90 – 110 cm 
 14″  3 – 5    95 – 115 cm
 16″  4 – 7  100 – 125 cm
 20″  6 – 9  105 – 135 cm
 24″  8 – 12  115 – 155 cm
 26″  10 a viac  155 cm a viac


Určenie veľkosti rámu podľa dĺžky dolných končatín (dospelí)

Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej trubky, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Táto veľkosť sa označuje ako “stred-stred”. Všeobecné odporúčanie je, že veľkosť rámu horského bicykla sa volí tak, aby cyklista stojaci obkročmo nad kolesom mal hornú (vodorovnú) rámovú trubku asi 5 cm od rozkroku. Odporúčané veľkosti rámov sú v nasledujúcej tabuľke, pre orientáciu je zaradená aj výška postavy.

Výška postavy Dĺžka nohy Veľkosť rámu
Športové použitie Rekreačné použitie
 161 cm  72 cm  40 cm  15,7″  42 cm  16,5″
 165 cm  75 cm  42 cm  16,5″  44 cm  17,3″
 169 cm  79 cm  44 cm  17,3″  46 cm  18,1″
 173 cm  82 cm  46 cm  18,1″  48 cm  18,9″
 179 cm  87 cm  48 cm  18,9″  50 cm  19,7″
 183 cm  89 cm  50 cm  19,7″  52 cm  20,5″
 187 cm  92 cm  52 cm  20,5″  54 cm  21,3″
 193 cm  96 cm  54 cm  21,3″  56 cm  22″

Sada komponentov

Sadou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Jedná sa o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, kľuky, prešmykovač atď. Najvhodnejšia kombinácia je kompletná sada, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť, životnosť ale aj cena. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu alebo z plastu, u najvyšších sád sa zvyčajne používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, čo oceníte pri dlhších výjazdoch.

Brzdy

Brzdy patria medzi hlavné bezpečnostný prvok, však sa líšia účinnosťou a spôsobom, ktorým sa brzdí:

Ráfikové/čeľusťové brzdy (V-Brake) – tento systém využíva gumové klátiky, ktoré sú pomocou lanka tlačené na ráfiky kolies. Výhodou je ich ľahká údržba, nízka cena a celková jednoduchosť systému. Naopak nevýhodou je za mokra sa znižujúci brzdný účinok.

Torpédo (protišliapacia/nábojová brzda) – jedná sa o systém rozpínacej bubnovej brzdy, reagujúcej na pohyb kľuk vzad. Kvôli svojej nízkej cene je osadzovaná napríklad pri mestských alebo detských bicykloch, kde sa nepredpokladá dlhé cestovanie. Slabinou je totiž nepríliš veľká účinnosť brzdy a zlé chladenie. Za bežných okolností však vydržia vcelku dlho bez akejkoľvek údržby a sú odolné voči blatu a vode, prehýbaniu kolesa (osmička) aj proti nešetrnému zaobchádzaniu.

Mechanické kotúčové brzdy (Mechanical Disc Brake) – využívajú tlak brzdových doštičiek na kotúč upevnený v strede kolesa. V tomto prípade sa sila z brzdových pák prenáša pomocou lanka. Hlavnou výhodou je ich vysoká brzdná účinnosť. Nevýhodou je horšia citlivosť pri odstupňovaní brdznej sily a náchylnosť k poškodeniu.

Hydraulické kotúčové brzdy (Hydraulic Disc Brake) – na rozdiel od predchádzajúceho systému využívajú tlak brzdovej kvapaliny. Z toho predovšetkým vyplýva vysoká účinnosť (ešte vyššia ako u mechanických bŕzd) a intuitívne citlivé ovládanie. Ocenia ich teda náročnejší užívatelia, vyžadujúci časté brzdenie (napríklad dlhé zjazdy v teréne) alebo cyklisti s vyššou hmotnosťou (kedy je vyšším brzdným účinkom vyrovnaná väčšia zotrvačnosť kolesa). Nevýhodou je potom opäť náchylnosť k poškodeniu, a ďalej vyššia cena, riziko úniku kvapaliny a zložitejší servis.

Vidlice

Vidlice, predovšetkým teda tie odpružené, rapídne zvyšujú komfort jazdy. Líšia sa však v niekoľkých parametroch, ktoré je vhodné zvážiť:

Materiál – ovplyvňuje prakticky rovnaké vlastnosti ako v ráme

Zdvih vidlice – určuje, v akom rozsahu môže vidlica pružiť

  • bez odpruženia – takéto vidlice sú buď pri cestných a mestských bicykloch, kde sa predpokladá jazda na kvalitnom spevnenom povrchu, alebo pri základných radoch bicyklov z nižších cenových relácií
  • 40-64 mm – ideálny pre mestské, trekingové a crossové bicykle, ktorá používateľ používa maximálne v ľahšom teréne alebo na horšej kvalite ciest (napríklad kocková dlažba, poľné cesty, čiastočne spevnené lesné cesty a podobne)
  • 65-80 mm – ideálne pre horské a crossové bicykle do nenáročného horského terénu (lesné cesty, jednoduché trialy a podobne)
  • 81-100 mm – ideálny pre horské do náročnejšieho horského terénu (lesné cesty i mimo nich, korene, hrubé kamene, stredne ťažké trialy a podobne)
  • viac než 100 mm – sú nimi osadzované predovšetkým celoodpružené bicykle vhodné do veľmi ťažkého terénu, ocenia predovšetkým používatelia pre profesionálnejšie enduro a freeride použitie

Typ pruženia, uzamykateľnosť, nastavenie tlmenia – na výber je celé spektrum od ťažkých pružinových vidlíc bez možnosti uzamykania a regulácie až po ľahké duralové, titánové alebo kompozitné so vzduchovou pružinou, možnosťou regulácie tlmenia, odskoku a tiež zamykanie, kedy sa z odpruženej vidlice stane neodpružená – takzvaný lock out – napríklad z riadidiel. Toto možno vysledovať zo skratiek či označení, ktoré sú zvyčajne udávané za názvom vidlice. Priblížime teda niektoré z nich:

  • LO – uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici, u niektorých výrobcov udávané ako napríklad Speed Lockout, čím je myslené, že nie je za potreby žiadneho náradia na uzamknutie)(LOCK OUT)
  • LOD – uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia (ovládanie na vidlici) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • ELD – elektronicky uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia (ovládanie na vidlici) (Electronical LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • MLO – mechanicky uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici), jednoduchý závlačkový mechanický systém (MECHANICAL LOCK OUT)
  • HLO – hydraulicky uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici), v nohe vidlice je hydraulická patróna s olejom, ktorá zároveň tlmí a pomocou uzavretia prepúšťacej trysky uzamkne zdvih (HYDRAULIC LOCK OUT)
  • RL / RLO – diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (čiže nie na vidlici) (REMOTE LOCK OUT)
  • RLD – diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (čiže nie na vidlici) s nastavením tlmenia (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • TAD – nastaviteľný zdvih aj tlmenie (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
  • TR – nastaviteľný zdvih a diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (čiže nie na vidlici) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
  • AIR – vzduchová vidlica – tvrdosť sa reguluje tlakom vzduchu vo vidlici a dá sa prispôsobiť povahe jazdca (AIR SPRING)
  • D – pružinová vidlica – pruženie zabezpečuje vinutá pružina (COIL SPRING)